afb. Fotopersbureau Het Zuiden, 16 augustus 1934
De laatste honderd jaar is het een van de drukste plekken in de stad: het Stationsplein. Nu maken nog steeds duizenden dagelijks gebruik van het vervoer per trein. Aan het eind van de vorige eeuw werd de nieuwe Bossche wijk Het Zand gerealiseerd: een terrein van 30 hectare, dat gemiddeld vier meter opgehoogd werd. Op deze kolossale zandvlakte verscheen een station en vele huizen. Vanzelfsprekend ook een kerk en scholen. Maar in de buurt van het station werd tevens aandacht besteed aan de horeca. Burgemeester Van der Does de Willebois dacht in 1889 bij de presentatie van de plannen nog: „De verwachting is niet vermetel, dat de terreinen in 't verloop van een halve eeuw in gebruik genomen zijn.” Maar het gehele Zand was zelfs binnen twintig jaar volgebouwd. Ondermeer het Hotel Café Restaurant du Commerce op de hoek Stationsplein en de Koninginnenlaan. In de handelsstad Den Bosch is - veel meer dan in een industriestad - aandacht besteed aan de horeca. Den Bosch kende vele restaurants en hotels. De befaamdste was de Gouden Leeuw aan de Schapenmarkt, en aan de Markt waren er nog Centraal en Noord-Brabant ('Piet Mulder'). En rond de eeuwwisseling werd bij het station Du Commerce gebouwd. De naam is duidelijk: aan de handel had de stad - en ook het hotel - te danken dat dit etablissement werd gerealiseerd. Een halve eeuw was Du Commerce nadrukkelijk aanwezig in het Bossche stadsbeeld, zo vlak bij de in 1903 onthulde drakenfontein. Koninginnen heeft zij het station zien verlaten en jaarlijks bracht prins Amadeiro per spoor een bezoek aan zijn Oeteldonk. Maar bij de bevrijding van de stad in oktober 1944 werd het hotel verwoest. VerdwenenNa een halve eeuw was de bebouwing op de hoek Stationsplein-Koninginnenlaan zo plotseling verdwenen. En er kwam geen nieuwe bebouwing. In verband met ontwikkelingen achter het station het station (waar de wijken West en De Kruiskamp werden gerealiseerd) kwam er onder het station een tunnel. Een gebogen toegangsweg zorgde ervoor dat het kaalslagterrein niet bebouwd kon worden. Naast deze Tunnelweg ontstond er een parkeerterrein, met op de hoek een klein politiepostje. In werkelijkheid was dat slechts een overdekte bediening voor de vele stoplichten die er rond de Draak in de loop der jaren verschenen. Want het werd steeds drukker op dit verkeerspunt. Daarom kwamen er achtereenvolgens zebrapaden, knipperbollen en stoplichten en tenslotte voor doorgaand verkeer een onderdoorgang onder de Draak.Flink aangepaktIn het laatste decennium van deze eeuw is het station en de gehele omgeving flink aangepakt. De Stationstunnel kreeg een rechte toegangsweg en daarom kon er ook op het terrein waar eens Du Commerce stond, weer gebouwd worden. Een Amsterdamse architect ontwierp het flatgebouw, waarin ook geprobeerd werd de karakteristieke hoek van Du Commerce terug te laten keren in een moderne vormgeving. De oude hoofdingang is nu een en met glas bedekte uitbouw van balkonnen. Een kenmerkend element aan dit onlangs gebouwde appartementencomplex. |
1998 |
Henny MolhuysenVerdwenen stadsbeelden : Modern flatgebouw met oude karakteristiekBrabants Dagblad dinsdag 23 juni 1998 (foto) |